De RR is nu nog meer gefocust, nog nauwkeuriger op pure performance gericht. Voor allen die steeds meer eisen. Van zichzelf. Van elke ronde. En van hun RR. Echt helemaal in de zin van #NeverStopChallenging. Want juist daar waar de RR zich altijd al beweegt, is werken aan de top millimeterwerk. Daarom hebben we de RR op de beslissende punten aangescherpt en verder ontwikkeld: van de nieuwe stuuruitslaghoeksensor met Brake Slide Assist en de Slide Control en de integratie van M componenten, verbeteringen in de elektronica en de beslissende handgrepen voor het ombouwen van de bike voor het circuit. En dat alles met een duidelijk doel – nieuwe polepositions.
DE SUPERBIKE VAN SUPERLATIEVEN
De winglets van composietkunststof produceren afhankelijk van de snelheid maar liefst 17,1 kg bij 300 km/u aerodynamische downforce. Deze aandrukkracht gaat de neiging tot het maken van een wheelie bij accelereren tegen: De vork houdt contact met de grond, de DTC hoeft minder in te grijpen. Zo zet je aandrijfkracht merkbaar en nog rechtstreekser om in acceleratie.
PASSIE ZIT WAAR HET KLOPT
Ontketende passie: Aan de krachtige BMW ShiftCam viercilindermotor van de RR hebben we opnieuw alle ervaringen van het circuit meegegeven: voor een vermogenstoename met 3 pk tot 210 pk (154 kW). De airbox uit de M RR zorgt hierbij voor een bijzonder goede luchttoevoer en betere wisselende belasting. En ook de cilinderkoppen met nieuwe kanaalgeometrie en versterkte lagerbruggen zijn afkomstig uit de M RR.
We hebben de standaard schakelassistent Pro eveneens geoptimaliseerd. Deze staat nu ook schakelen via deceleratie-opschakeling en deceleratie-terugschakeling toe. En zorgt voor een verbeterde demping van de wisselende belastingen – voor meer schakelprecisie. En zelfs het kettingblad heeft nu meer tanden: net als bij de M RR zijn het nu 46 in plaats van 45 tanden – voor meer trekkracht op de rechte stukken.
Voorwaar –een chassis
Millimeterwerk voor meer feedback en rijprecisie: De M chassiskit met verhoging van de achterkant en instelbaar subframedraaipunt is standaard. Uitsparingen in het chassis zorgen voor meer flexibiliteit aan de zijkant. We hebben de hoek van de stuurkop met 0,5° afgevlakt tot 66,4° en de offset van de vorkbruggen met 3 mm verlaagd tot 26,5 mm voor een nog betere richtnauwkeurigheid van het voorwiel. En de uitbouw van het achterwiel is door asbussen die tegen verlies zijn beveiligd en optimalisaties aan het remsysteem praktisch vereenvoudigd. De demping van de DDC Road, Dynamic en Race kun je nu ook in de Race Pro 1 tot 3 selecteren. Op die manier kun je de instellingen Race Pro 1 tot 3 op de provinciale weg met wegdemping gebruiken.
Door bochten jagen opnieuw gedefinieerd
De optie rijmodus Pro en de voor het eerst ingebouwde stuuruitslaghoeksensor maken twee functies mogelijk: de Brake Slide Assist voor het vertragen en de DTC Slide Control voor het accelereren. Met behulp van de stuuruitslaghoeksensor wordt je drifthoek bepaald, op basis daarvan zorgt de DTC voor de optimale slip. Waarbij DTC-setting 2 & 3 geoptimaliseerd is voor circuit en slicks. Na de Powerslide ondersteunt de Brake Slide Assist je bij het vertragen om met behulp van de ABS-remming voor en achter de bocht in te schuiven.