DE VOORDELEN OP EEN RIJTJE.
-
De berijder hoeft de koppeling niet meer zelf te bedienen.
-
Dynamische en comfortabele schakelprocessen voor nog meer motorervaring.
-
Keuze uit geautomatiseerd of handmatig schakelen.
-
Automatische aanpassing van het schakelgedrag aan de dynamische voorkeuren van de berijder in de geautomatiseerde modus 'D'.
-
Het voorkomen van afslaan van de motor door een ongunstig schakelen
De nieuwe Automatische Schakelassistent (ASA) van BMW Motorrad is een baanbrekende technologische innovatie die het motorrijden eenvoudiger en comfortabeler maakt. Door de automatische bediening van de koppeling en het schakelen met de versnellingshendel, wordt de rijervaring nog soepeler, zonder in te leveren op de essentiële dynamiek en emotie van het schakelen. De Automatische Schakelassistent is een logische en geavanceerde doorontwikkeling van de BMW Motorrad Schakelassistent Pro, wat de rijervaring naar een hoger niveau tilt.
MEER RIJPLEZIER DOOR PUUR GEMAK.
De Automatische Schakelassistent (ASA) valt op door zijn slimme functionele ontwerp, waarbij twee elektromechanische actuatoren de koppeling en het schakelen van de traditionele zesversnellingsbak volledig automatiseren. De handhendel voor manuele koppelingsbediening is niet meer nodig, wat het wegrijden, stoppen en manoeuvreren aanzienlijk vereenvoudigt. Dankzij de snelle, op toerental en belading afgestemde schakelingen, wordt de ASA steeds belangrijker voor een nauwkeurige versnellingsovergang. Daarnaast zorgt de ASA voor een nog directere connectie met de krachtige boxermotor, doordat de nauwkeurige koppelingsbediening het rijplezier gemakkelijker te controleren maakt via de gashendel en het schakelpedaal.
SCHAKELMODUS M & D
In de schakelmodus 'M' kan de berijder, net als voorheen, zelf de versnelling wijzigen met het schakelpedaal. Hierdoor heeft de bestuurder volledige controle over het schakelmoment. Zolang het toerental binnen het maximale en minimale bereik van de gekozen versnelling ligt, vindt de schakeling direct plaats. Als het toerental onder het minimale niveau zakt, schakelt het systeem zelfs in de handmatige modus automatisch terug, om te voorkomen dat de motor afslaat.
In de schakelmodus 'D' benut de Automatische Schakelassistent al zijn mogelijkheden optimaal. Automatische schakelingen worden perfect uitgevoerd met een vloeiende onderbreking van de trekkracht, wat zorgt voor efficiënte acceleratie en verbeterde rijstabiliteit. Tijdens het opschakelen wordt de schakeldruk, zoals die bij een conventionele versnellingsbak optreedt, geminimaliseerd, waardoor het risico op helmcontact tussen bestuurder en passagier sterk wordt verminderd. Op ruw terrein en bij hellingen maakt de krachtige boxermotor moeiteloos wegrijden en betere voertuigbeheersing mogelijk. In de dynamische modus krijgt rijplezier een geheel nieuwe dimensie.
IN VOLLEDIGE CONTROLE.
Het terugschakelen gebeurt op een zeer harmonieuze manier, waardoor de onrust in het onderstel tot een minimum wordt beperkt. Verschillende rijmodi zorgen voor optimaal schakelgedrag en, in combinatie met de Adaptieve Cruise Control en de Front Collision Warning, brengen ze de toekomst van het motorrijden binnen handbereik. Bovendien maakt de Automatische Schakelassistent de rit ontspannen en kan deze intenser worden beleefd zonder de controle over de rijsituatie te verliezen, omdat er minder concentratie nodig is voor het bedienen van de koppelings- en gashendel.
TRANSMISSION CONTROL UNIT.
Twee elektronisch geregelde actuatoren activeren zowel de koppeling als het schakelen, waardoor het wegrijden eenvoudiger wordt en de schakelprocessen automatisch verlopen. De wens van de berijder om te schakelen wordt via een schakelhendelsensor doorgegeven aan de regeleenheid, die bediend wordt met het conventionele schakelpedaal. Daarnaast bepalen andere sensoren het toerental van de ingaande transmissieas en de positie van de koppeling. Deze gegevens worden gebruikt voor het modelleren en regelen van de koppeling, schakelactivering en toestandregeling door de Transmission Control Unit (TCU), die nauw samenwerkt met de motorregeling. De koppeling wordt aangestuurd door een elektromechanische actuator in combinatie met een hydraulisch systeem, waarbij er een directe hydraulische verbinding is tussen de druk- en trekcilinder van de koppeling. Deze actuator regelt de vereiste slip van de koppeling, activeert de koppeling bij schakelingen en opent de koppeling wanneer het voertuig stopt.T